لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

الف) نوشتن خلاصه

همان‌طور که در مقاله‌ی شیوه‌ی مطالعه‌ی عربی گفتم، در مرحله‌ی اول مطالعه‌ی عربی می‌بایست قواعد را بخوانید و خلاصه‌ کنید و بعد از آن نکته‌های تست‌هایی که می‌زنید را به آن اضافه کنید. من برای خلاصه‌نویسی عربی چند قسمت را به شما توصیه می‌کنم:

1) اولین قسمت از خلاصه‌ی عربی، مبحث ترجمه می‌باشد. برای نوشن خلاصه‌ی این قسمت می‌توانید برخی لغت‌های سخت که خیلی فراموش می‌کنید را در یک صفحه بنویسید. همچین معنا و زمان برخی از فعل‌ها نیز مهم است مثلاً
«کَانَ یَکْتُبُ -> می‌نوشت -> ماضی استمراری».

2) قسمت دیگری از خلاصه‌ی عربی شما باید قواعد کلی و نکته‌های ریزی باشد که دانستن آن‌ها ضروری است مثلاً قواعدی مثل نحوه‌ی ساختن فعل امر، انواع اسم مشتق، انواع معرفه، اسم‌های غیرمنصرف و .... سعی کنید تمامی این‌ها را به‌صورت شماره‌وار و به‌صورت نموداری در خلاصه‌ی خود بیاورید. لازم نیست زیاد توضیح دهید. فقط به‌صورت تیتروار مثلاً انواع اسامی مشتق را بنویسید و توضیحات در ذهنتان باشد و با دیدن آن تیترها توضیح‌ها را به یاد آورید و در ذهن خود بگویید.

3) من در خلاصه‌ی خود، یک قسمت دیگر داشتم و آن هم «نکات» نام داشت. نکته‌های ریز مثلاً در حد یک خط که یا در جزوه می‌دیدم یا در تست‌ها به آن برمی‌خوردم را در این قسمت وارد می‌کردم. یعنی به هر نکته یک شماره می‌دادم و پشت سر هم می‌نوشتم طوری که مثلاً در هر خط یک نکته می‌نوشتم و حدودا 20 نکته در یک صفحه می‌نوشتم.

* اگر خلاصه‌ی شما این 3 قسمت را داشته باشد تقریبا کامل است. فقط می‌ماند این که چه‌گونه این 3 قسمت را بنویسید.

* سعی کنید خلاصه‌وار بنویسید طوری که کوتاه باشد و هر بار سریع بتوانید تمام آن را مطالعه کنید. می‌توانید یک نمونه از خلاصه‌های من را (فقط به‌عنوان نمونه) در انتهای این مقاله مشاهده کنید.

ب) استفاده از خلاصه

من هر بار که می‌خواستم عربی را مرور کنم، ابتدا یک بار خلاصه‌ام را می‌خواندم. هر چند همه‌چیز را در خلاصه ننوشته بودم اما با نگاه کردن یک مطلب، توضیحات آن را نیز به خاطر می‌آوردم. اگر یادم رفته بود به جزوه نگاهی می‌انداختم تا یادم بیاید و اگر لازم می‌دیدم، قسمتی که فراموش کرده‌ام را به خلاصه می‌افزودم.

ابتدا آن قسمت از عربی را که قصد مرور دارید (به‌نحوی که در شیوه‌ی مطالعه‌ی عربی گفتم)، مطالعه کنید و 2، 3 روز بعد از همان مبحث تست بزنید.در هفته‌های آخر نیز سعی کنید حتما هفته‌ای یک بار (مثلاً ابتدای هفته) کل خلاصه‌تان را بخوانید و در انتهای هفته، یک آزمون جامع عربی بدهید. سرعت خود را با زدن تست‌های مختلف و مرور بیش‌ترِ خلاصه‌ها افزایش دهید تا در روز کنکور خیالتان از عربی راحت باشد. مطمئن باشید می‌توانید.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 23 دی 1390برچسب:خلاصه‌-نویسی- عربی, | 11:48 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

فلسفه ی الاکلنگ اثبات بزرگی کسی است که فرو مینشیند تادیگری پروازراتجربه کند...

دکترشریعتی

تقدیم به تمامی معلمین بزرگوار


موضوعات مرتبط: مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 دی 1390برچسب:, | 8:5 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • آراد