اسامی موصول
برخی از اسامی هستند که وظیفه اتصال میان اجزاء جملات را به عهده دارند.
در مثال زیر کلمه الذی وظیفه اتصال میان جمله ( فهمیدن دانش آموز) و ( دانش آموز) را بر عهده دارد بدینگونه:
الطالب الذی یفهم الدرس فهو ناجحٌ
اسامی موصول بر اساس نوع کاربرد و ترجمه و نقش خود به اقسام زیر تقسیم می شوند
نوع موصول
صیغه های کاربرد موصول خاص1 موصول عام ( مشترک)2
اسم موصول ترجمه3 اسم موصول ترجمه
مفرد مذکر الذی کسی که من ، ما6 آنکه ، آنچه
مثنی مذکر الذان، الذَین4 دو نفری که من ، ما آنانکه ، آنچه
جمع مذکر الذینَ کسانی که من ، ما آنانکه
مفرد مونث التی5 کسی که من ، ما آنکه ، آنچه
مثنی مونث اللتان، اللتین دو نفری که من ، ما آنانکه ، آنچه
جمع مونث اللاتی ، اللواتی کسانی که من ، ما آنانکه ، آنچه
1. این اسمها را به آن دلیل خاص می گویند که هر یک برای صیغه بخصوصی طرح شده اند.
2. اسامی موصول مشترک را به دلیل اینکه برای تمام صیغه ها يكسان بکار می روند بدین نام شمرده اند.
3. این موصولات در صورتی که در ابتدای جمله باشند و یا دارای نقش باشند و یا پس از اسمی نکره آیند بدين صورت ترجمه می نماییم ولی در صورتی که پس از اسمی معرفه آیند بصورت حرف ربط (که) ترجمه می شوند.
4. اسامی موصول مثنی در کتب درسی نیامده است.
5. این صیغه ها جهت مونث بکار می روند.
6. این اسامی با توجه به صیغه مورد نظر بصورت مفرد یا مثنی یا جمع ترجمه می شوند. هم چنین کلمه (من) برای عاقل یا انسان و کلمه (ما) برای غیر انسان بکار می روند.
جهت درک بیشتر به مثالهای زیر دقت کنید:
• المومنون هم الذین آمنوا بالله = مومنان همان کسانی هستند که به خدا ایمان آوردند. در این جمله الذین دارای نقش خبری است بنابراین آنرا کسانی که ترجمه نموده ایم.
• المعلمة مَن تُدرس الطالبات= معلم کسی است که به دانش آموزان درس می دهد. در این جمله کلمه من موصول عام است بنابراین آنرا بدین صورت ترجمه می نماییم.
• علیٌ هو المعلم الذی یاتی إلی المدرسة= علی همان معلمی است که به مدرسه می آید. در این عبارت اسم موصول پس از اسمی معرفه آمده بنابراین آنرا بصورت حرف ربط ترجمه می کنیم.
برچسبها:
این برنامه از سایت آریا موبایل برداشت شده است.در صورت خرابی لینک بالا جهت دریافت به آدرس زیر مراجعه نمایید:
http://www.ariamobile.net/mobile-other/ebook/pack-avale-dabirestan/#more
برچسبها:
همه بخوبی می دانیم درس عربی یکی از دروس بسیار مهم و امتیاز آور در کنکور است. چرا که اغلب کنکوریها به این درس علاقه نشان نمی دهند و در کنکور درصد پایینی را پاسخ میدهند و همین عامل باعث می شود داوطلبی که بتواند با قدرت و با درصد بالایی به تست های درس عربی پاسخ صحیح دهند نسبت به رقبای خویش برتری زیادی داشته باشد. این جزوه که بصورت کتاب الکترونیکی در اختیار شما قرار می گیرد شامل تمامی مباحث درس عربی در کنکور است که به شما داوطلبین عزیز در جهت پاسخگویی صحیح به تستهای عربی در کنکور بسیار کمک خواهد کرد.سرفصلهای این جزوه بصورت زیر است :
انواع فعل
ثلاثی مجرد – مزیر
لازم و متعدی
معرب و مبنی
صحیح و معتل (انواع)
اسم – معرفه یا نکره
موصول
منصرف و غیر منصرف
صفت و موصوف
انواع مشتق
حروف
مضاف
انواع اعراب
انواع فاعل
معلوم مجهول
خبر – انواع خبر
نواسخ
منصوبات
مفعول فیه یا ظرف
حال – تمییز – منادا (انواع)
استثنا
عدد و معدود
بهمراه نکات برگزیده درس عربی برای کنکور.
دانلود جزوه عربی کنکور به همراه نکات کنکوری
تعداد صفحات :۱۶
پسورد: dlbook.net
برچسبها:
پروردگار ، دسته گلی از بهترین های بوستان خلقت فراهم کرد ،
از نور خویش بر آن دمید ، و این چنین آرام جان عالم و چراغ هدایت
بنی آدم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را آفرید.
هفته وحدت مبارک باد .
میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام ، حضرت ختمی مرتبت ، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله
و میلاد فرزند برومندش امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت
بر همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت باد .
برچسبها:
آزمون زندگی
30 نکته جالب وتاثیرگذار...
وا اسفا...
عربی سوم دبیرستان
دانلود فایل آموزش اعداد عربی-پاورپوینت
آموزش کامل و آسان قواعد عربی سال سوم ریاضی
نمونه تمرینات نوروزی کارسنج
تکالیف سال اول و دوم متوسطه
اخلاق بزرگان
33 نکته در باره تشکیل(حرکت گذاری) در سؤالات عربی کنکور
سخنان ماندگار
خودآزمایی
افزایش زیبایی
أمر به معروف از دیدگاه علامه حسن زاده ی آملی
جزوه ی نکات عربی برای کنکور
دانلــــــــــــــــــود نرم افزارها و برنامه های زبان عربی
میهمانی
یک نماز خالصانه
حجاب
كتاب ورق زن عربي سال اول دوره متوسطه اول (عربي هفتم)
جزوه درس اول عربی 3
جزوه درس اول عربی 2
شوخ طبعی یک رزمنده ایرانی تا لحظه آخر !
میلاد اعتبار عالم امکان ( حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر مبارک
خدایا...
نوروز فاطمی
خداوندا
15 درس زندگي كه در هيچ مدرسه اي ياد نمي دهند!
دعايي مجرب براي حاجتي كه اميدي به برآورده شدن آن نيست